Wiadomości z Tych

21 listopada ruszają XLVIII Tyskie Spotkania Teatralne. Wyjątkowa uczta dla fanów teatru

  • Dodano: 2022-11-14 07:15, aktualizacja: 2022-11-13 17:00

W dniach 21-27 listopada Teatr Mały w Tychach zaprasza na wyjątkową ucztę teatralną – XLVIII Tyskie Spotkania Teatralne.

Program 48. Tyskich Spotkań Teatralnych zbudowany jest wokół relacji kobieta – mężczyzna. Zarówno w nurcie konkursowym, jak i mistrzowskim mamy spektakle podejmujące ten temat z perspektywy współczesnej, ale też nawiązujące do klasyki literatury.

Jak mówi Paweł Drzewiecki, dyrektor Teatru Małego i kurator Tyskich Spotkań Teatralnych, w temacie przewodnim tegorocznych TST chodzi nie tylko o samą relację między kobietą a mężczyzną, ale także o próbę opowiedzenia czym jest dzisiaj kobiecość i męskość.

W nurcie mistrzowskim zobaczymy Panny z Wilka, gdzie relacja kobieta – mężczyzna pozostaje na drugim planie, a istotne są wzajemne oddziaływania emocjonalne między bohaterkami historii. Proza Jarosława Iwaszkiewicza w inscenizacji Agnieszki Glińskiej zainauguruje TST. Co ciekawe, ta inauguracja nastąpi na macierzystej scenie spektaklu – w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

XLVIII Tyskie Spotkania Teatralne ruszają w poniedziałek 21 listopada

Pierwotnie zamierzaliśmy pokazać ten spektakl w Tychach, okazało się jednak, że detale techniczne uniemożliwiają te plany. Ufam, że zbliżający się remont naszej sceny zażegna podobnym niedogodnościom w przyszłości – wyjaśnia Paweł Drzewiecki.

Widzom zapewniony zostanie transport spod Teatru Małego i z powrotem. Dzięki dotacji ministerialnej, którą udało się pozyskać na realizację festiwalu, nie będzie się to wiązało z dodatkowymi kosztami i cena biletu pozostaje bez zmian.

Kolejną propozycją w nurcie mistrzowskim będzie przedstawienie Kto się boi Virginii Woolf? Teatru Polonia w Warszawie, w reżyserii Jacka Poniedziałka i według jego autorskiego przekładu. To jedno z najsłynniejszych we współczesnej dramaturgii studiów relacji kobieta-mężczyzna. Następna inscenizacja w nurcie mistrzowskim – Karamazow Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi według powieści Fiodora Dostojewskiego – to rzecz o męskim świecie, trudnych relacjach z ojcem i próbach wyrwania się spod ciężaru rodzinnej tradycji.

Przedstawienie finałowe festiwalu to Miłość od ostatniego wejrzenia Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy – widowisko zrealizowane na podstawie współczesnej sztuki chorwackiej pisarki Verdany Rudan, wyreżyserowane przez Iwonę Kempę.

Na scenie mamy znakomite aktorki, z których każda opowiada historię swojej postaci, zanurzoną w poszukiwaniu definicji kobiecości przez każdą z bohaterek – mówi Paweł Drzewiecki.

Kostiumami granych postaci stają się suknie ślubne, które nie zawsze kojarzą się im ze szczęściem.

Nie mniej ciekawie i różnorodnie zapowiada się nurt konkursowy. Z archetypami i stereotypami dotyczącymi męskości mierzą się bohaterowie realizacji Ojcowie, Chudy żołnierz czy Last minute. Z kolei przedstawienie Stąd, budowane w oparciu o wywiady z uczestniczkami jednego z programów społecznych, to wielowymiarowy obraz sytuacji współczesnej kobiety.

Spektakl Szczęście umiejętnie opisuje uczuciowe perturbacje dojrzałej pary. To przedstawienie zrealizowane w niebywale błyskotliwy, interesujący formalnie sposób, w formie literackiej nawiązuje do legendarnej „Ławeczki” Gelmana, co sprawia, że obejrzymy spektakl stanowiący kwintesencję tego, co może wydarzyć się pomiędzy kobietą a mężczyzną – opowiada Paweł Drzewiecki.

W nurcie konkursowym są też dwie tyskie propozycje, z pewnością znane już części publiczności: karma. Teatru OdRuchu oraz CPK Teatru T.C.R., które bardzo dobrze wpisują się w sceniczny dialog o kobiecości i męskości we współczesnym świecie.

Poziom prezentacji konkursowych jest bardzo wysoki i niebywale wyrównany. Nie ma tutaj jednoznacznych faworytów, każdy ma szansą na Grand Prix, podsumowuje kurator Tyskich Spotkań Teatralnych. Większość pozycji konkursowych będzie pokazywana jako spektakle kameralne, z widownią na scenie. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego warto odbierać wejściówki z wyprzedzeniem.

Program:

NURT MISTRZOWSKI

  • 21.11 godz. 19.15 - Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

„Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza, reż. Agnieszka Glińska
UWAGA! Spektakl wyjazdowy, transport w cenie biletu!

  • 22.11 godz. 18.00 - Teatr Polonia

„Kto się boi Virginii Woolf?” Edwarda Abee, reż. Jacek Poniedziałek

  • 26.11 godz. 18.00 - Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi

„Karamazow” Fiodora Dostojewskiego, reż. Jacek Orłowski

  • 27.11 godz. 18.00 - Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy

„Miłość od ostatniego wejrzenia” Vedrany Rudan, reż. Iwona Kempa

NURT KONKURSOWY

  • 23.11 godz. 17.00 Teatr Naumiony

„Last minute”, reż. Iwona Woźniak

  • 23.11 godz. 21.00 Teatr OdRuchu

„karma.”, reż. Michał Misza Czorny, Monika Szydłowiecka

  • 24.11 godz. 15.00 Teatr Ziemi Chełmskiej

„Stąd”, reż. Marcin Wąsowski

  • 24.11 godz. 17.00 AST Kraków

„Ojcowie” reż. Błażej Biegasiewicz

  • 24.11 godz. 21.00 Teatr Bez Sceny

„Szczęście”, reż. Andrzej Dopierała

  • 25.11 godz. 18.00 Grupa Artystyczna Teatr T.C.R.

„CPK”, reż. Maciej Dziaczko

  • 25.11 godz. 21.00 Scena Supernova

„Chudy żołnierz”, reż. Jakub Kowalik

WYSTAWA w Galerii Sztuki OBOK

  • 18.11.2022-04.01.2023 – Wystawa rysunków Andrzeja Mleczki

Dofinansowano z budżetu państwa, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

tyskie spotkania teatralne

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.

Czytaj również