Od 24 lutego 2022 roku do szkół publicznych zapisano już 414 dzieci z Ukrainy w tym 343 uczniów do szkół podstawowych i 71 uczniów do szkół ponadpodstawowych, natomiast 89 dzieci przyjęły tyskie publiczne przedszkola.
Wczoraj uruchomiono 6 kolejnych oddziałów przygotowawczych w tyskich szkołach podstawowych.
Trzy oddziały przygotowawcze działają już od 14 marca 2022 r. (dwa w szkole podstawowej i jeden w liceum), pozostałe ruszyły dziś 21 marca 2022 roku.
- Uchodźcy wojenni to głównie kobiety z dziećmi. Dlatego z chwilą, gdy pierwsze osoby uciekające przed wojną pojawiły się w mieście, rozpoczęliśmy przygotowania do przyjęcia dzieci do placówek oświatowych na terenie miasta. W sumie w Tychach w szkołach publicznych dzięki zaangażowaniu dyrektorów, nauczycieli i pracowników tych placówek uruchomiliśmy już 9 oddziałów przygotowawczych, w tym 7 oddziałów w szkołach podstawowych – mówi Maciej Gramatyka – z- ca prezydenta Tychów ds. społecznych.
Oddziały przygotowawcze otwarto w SP 1, SP 3, SP 13, SP 17, SP 21, SP 36 oraz dwa oddziały w III LO oraz ZS nr 1. Oddział Przygotowawczy w ZS nr 1 liczy 25 uczniów z Ukrainy.
- Chcemy, by uczniowe poczuli się w naszej szkole bezpiecznie i dobrze. Przyjechali do nas z różnych miast: Lwowa, Kijowa, Charkowa, Mariupola, zostali brutalnie wyrwani ze swojego dotychczasowego życia, chcemy im pomóc odnaleźć się w tej trudnej sytuacji, dać namiastkę normalności. Przygotowaliśmy dla nich specjalne, uroczyste powitanie i koncert, który dedykowaliśmy nowym członkom naszej szkolnej społeczności – mówi Grażyna Jurek – dyrektor ZS nr 1 w Tychach.
By jak najszybciej nowi uczniowie opanowali język polski - w nowej szkole będą mieli aż 9 godzin zajęć z nauki tego języka tygodniowo. Kolejny oddział przygotowawczy dla dzieci z klas I-III powstaje w SP 7, a dla uczniów starszych powstaje w I LO.
Dzieci trafiają nie tylko do szkół, ale także do przedszkoli. Zorganizowano również dodatkową opiekę dla dzieci w Przedszkolu nr 5.
Do niepublicznych przyjęto 43 dzieci uchodźców z Ukrainy, a do szkół niepublicznych 3.