Koncert Norwid Kameralnie zainauguruje tegoroczny cykl plenerowych koncertów fortepianowych, które odbywają się na pl. K.K. Baczyńskiego przy zewnętrznym fortepianie CADENZA, ale też jest częścią tegorocznych obchodów związanych ze Świętem Konstytucji 3 maja. Nie zabraknie więc nawiązań do narodowego patriotyzmu, ale i artystycznych uniesień w postaci muzycznej, alternatywnej interpretacji twórczości Norwida.
Plenerowe koncerty fortepianowe na pl. K.K. Baczyńskiego odbywają się w Tychach od 2022 roku. Miłośnicy muzyki polubili ten cykl ze względu na różnorodność programów artystycznych, jakie zapewnia organizator – Miejskie Centrum Kultury w Tychach, ale i przyjemne miejsce pod chmurką – lubiany przez tyszan Plac Baczyńskiego.
3 maja podczas koncertu zostaną wykonane utwory do tekstów Cypriana Kamila Norwida w związku z przypadającą w maju 240. rocznicą jego śmierci. Poeta był krytykiem romantycznej fascynacji narodowym bohaterstwem, jego poezja nie odnosiła się jedynie do kwestii polskiej, dotyczyła spraw całego świata. Umarł niezrozumiany i niedoceniony, jednak nawet u schyłku życia nie przestawał tworzyć.
Artyści, których usłyszymy podczas koncertu (Sonos Kwartet, Gaba Kulka i Miłosz Wośko) spotkali się podczas prac nad utworami, które znalazły się na wydanej w minionym roku płycie „Norwid od Nowa” stworzonej ze znakomitymi artystami, indywidualnościami polskiej sceny muzycznej. Zaprezentowany w Tychach program będzie zawierał pochodzące z tego projektu i wydawnictwa premierowe kompozycje do tekstów wieszcza w interpretacji właśnie Gaby Kulki i Miłosza Wośko, kierownika muzycznego całego przedsięwzięcia. Usłyszymy m.in. Królestwo czy Czemu nie w chórze, ale też piosenki wykonywane wcześniej przez Czesława Niemena - powstałe w czasie jego fascynacji Norwidem - m.in. Italiam Italiam, Sariusz, czy Marionetki.
Podczas koncertu zostanie wykonany także premierowy utwór "Poemat na tematy polskie" napisany przez Piotra Pudełko dla Kwartetu Sonos. Utwór powstały w ramach ósmej edycji Tyskiego Banku Kultury, stanowi swoistą parafrazę znanych stylizacji pięciu tańców narodowych, utrzymany jest w lekkim stylu. To świetna okazja, by zabawić się w rozpoznawanie motywów muzycznych, które – jako Polacy – powinniśmy kojarzyć.
- Sonos Kwartet:
- Małgorzata Hlawsa – flet
- Marta Huget-Skiba – skrzypce
- Anna Grzybała – altówka
- Joanna Urbańska-Mikszta – wiolonczela
O wykonawcach
Sonos Kwartet – cztery osobowości, cztery różne instrumenty i temperamenty. W zespole flet swoim brzmieniem poszerza możliwości sonorystyczne grupy instrumentów smyczkowych.
A grupa ta jest wyjątkowa – to trzon, znanej w Polsce i w Europie, AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, będącej Tyskim Ambasadorem Kultury. Z orkiestrą tą oraz z innymi grupami muzycznymi członkinie Kwartetu Sonos występowały na ważnych festiwalach muzycznych, takich jak: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej, Festiwal Prawykonan, Open'er Festival, Jazz Jamboree, Ostrava Days, Festiwal Muzyki Współczesnej w Nowym Jorku. Instrumentalistki mają na swoim koncie wiele nagrań muzyki współczesnej, klasycznej i filmowej dla polskich i zagranicznych wytwórni.
Są laureatkami konkursów międzynarodowych solowych jak i kameralnych oraz stypendystkami, m.in. Ministra Kultury i Marszałka Województwa Śląskiego. Instrumenty smyczkowe, na których grają to instrumenty zabytkowe, zakupione ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Gaba Kulka – oficjalnie karierę̨ muzyczną rozpoczęła w 2006 roku od samodzielnie nagranej i wydanej własnym sumptem płyty „Out”. To wtedy zaczęły zauważać́ ją media i rosnąca publiczność́. Jednak przełomem był wydany z wielkim hukiem trzy lata później „Hat, Rabbit”. Posypały się̨ laury: „Mateusz” radiowej Trójki, nominacja do paszportu Polityki, złota płyta i doskonałe recenzje, a także Fryderyk dla „wokalistki roku”.
Chwilę później światło dzienne ujrzał „Sleepwalk”, wspólne dzieło Gaby i znanego m.in. z zespołu Futro, Konrada Kucza. Był to pierwszy z licznych i różnorodnych projektów, w jakich artystka wzięła udział zanim publiczność́ mogła usłyszeć́ kolejny w pełni autorski, premierowy album: długo wyczekiwany, świetny „The Escapist” wydany w 2014 roku. Na płycie słychać́ jak wyraźnie zarysował się̨ muzyczny charakter Gaby i towarzyszącego jej od kilku lat na koncertach i w studiu składu muzyków. Czuć silne inspiracje gigantami piosenki lat 70-tych, jazzem i folkiem, ale i krzykliwymi latami 80-tymi - w singlowym utworze „Wielkie wrażenie”. We wrześniu 2016 r. ukazało się nowe wydawnictwo Gaby zatytułowane „Kruche”. Album zebrał bardzo dobre notowania u recenzentów.
Miłosz Wośko - pianista, kompozytor, aranżer i producent muzycznym. Szczególne miejsce w jego artystycznej działalności zajmuje muzyka pisana do poezji - tworzył kompozycje i aranżacje m.in. do wierszy Z. Herberta, C. Norwida, R. Wojaczka. W swoich utworach instrumentalnych natomiast odnosi się do tematu wpływu cywilizacji na człowieka. W 2019 roku wydał płytę Urban Residents' Beliefs, gdzie w niemal w całości akustycznych utworach wykonywanych m.in. przez Orkiestrę Kameralną Tychy AUKSO pod dyr. M. Mosia z solową partią akordeonu Macieja Frąckiewicza, Kwartet Polonika oraz Polish Brass Quintet pojawiają się elementy minimalizmu, muzyki repetytywnej, a odbicia cywilizacji słyszalne są we rwanych frazach kwintetu dętego, czy elementach aleatoryzmu w orkiestrze smyczkowej.
Jest autorem aranżacji na instrumenty smyczkowe i sekcję jazzową Preludiów i Pieśni F. Chopina (wyk. 2010). Zaaranżował utwory Krzysztofa Komedy „Komeda klasycznie” na fortepian i kwartet smyczkowy Atom String Quartet dla pianisty Janusza Olejniczaka oraz kompozycje Józefa Skrzeka na potrzeby widowiska „63 dni gniewu” zrealizowanego z okazji obchodów rocznicy Powstania Warszawskiego. Przygotował opracowania pieśni Powstań Śląskich wykonane przez orkiestrę i solistów w listopadzie 2017 w siedzibie NOSPR, a w 2021 roku napisał aranżacje i dyrygował koncertem „Moja Ziemio Wyśniona” z udziałem AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, chóru zespołu „Śląsk” oraz solistów w Amfiteatrze w Opolu. W 2018 roku aranżował na orkiestrę kameralną, sekcję rytmiczną i dętą oraz w części komponował utwory do słów Z. Herberta w ramach rejestrowanego w radiowej Trójce koncertu Herbert 3.0 z udziałem m.in. J. Święs ,W. Waglewskiego, K. Zalewskiego, Abradaba, Króla. Płyta była nominowana do nagrody Fryderyk. Współpracuje z wieloma wykonawcami muzyki jazzowej, alternatywnej, zarówno w charakterze aranżera, konsultanta muzycznego, producenta, jak i pianisty oraz realizatora dźwięku, m. in. z Andrzejem Smolikiem, Lorą Szafran, Melą Koteluk, Miką Urbaniak, Iwoną Loranc, Anną Gadt, Rykardą Parasol, Markiem Dyjakiem, Dawidem Podsiadło oraz zespołem Afro Kolektyw. We wrześniu 2022 rozpoczął pracę na Uniwersytecie Marie Curie – Skłodowskiej w Lublinie wykładając na specjalności – produkcja muzyczna.
- Miejsce: plac K.K. Baczyńskiego w Tychach
- Data: 03.05.2023 r., godz. 17:00
- Wstęp wolny