W związku z osunięciem ziemi przylegającej oraz podtrzymującej betonową konstrukcję wiaduktu przy ul. Pszczyńskiej w katowickiej dzielnicy Giszowiec, odcinek DK86 na trasie Katowice – Tychy, został całkowicie wyłączony z użytkowania.
Wyłączenie z ruchu oznacza ogromne problemy komunikacyjne dla Katowic oraz połączenia tego miasta z Tychami i południową częścią woj. śląskiego.
OBJAZDY
Policjanci katowickiej drogówki wytyczyli objazdy oraz wprowadzili zmianę organizacji ruchu.
Kierunek Tychy:
- na węźle Murckowskim utrzymany został zjazd na A4 w kierunku Krakowa i Wrocławia;
- objazd na Tychy wyznaczono trasą A4 – S1.
Kierunek Katowice:
- w Tychach przekierowano ruch do Sosnowca oraz Pyrzowic na trasę S1, z jednoczesnym utrzymaniem ruchu w kierunku Katowic dla mieszkańców dzielnic Murcki i Giszowiec, oraz dojazdu do ul. Beskidzkiej i Boya Żeleńskiego;
- zablokowano zjazd z ul. Beskidzkiej w kierunku centrum Katowic;
- zablokowano wjazd na wiadukt nad ul. Kolistą, z jednoczesnym utrzymaniem ruchu w ul. Kolistą w kierunku ul. 73 Pułku Piechoty do DK 81 – A4 – DK 86 w kierunku Sosnowca oraz możliwością zawracania w kierunku Tychów.
DODATKOWE POCIĄGI
W związku z utrudnieniami w ruchu drogowym między Katowicami i Tychami, Koleje Śląskie wydłużyły składy pociągów na tej trasie w godzinach szczytu porannego. Chodzi o pociągi odjeżdżające ze stacji Tychy Lodowisko o godz. 6:10, 6:39, 7:17 oraz ze stacji Tychy o godz. 7:05. Jak wynika z informacji uzyskanych w Kolejach Śląskich, od wczoraj , 30 czerwca, napełnienie pociągów było o ponad 30 % większe niż zazwyczaj.
ZMIANY W ROZKŁADACH JAZDY
Sytuacja na DK86 sprawiła, że konieczne okazało się wprowadzenie zmian w rozkładach jazdy na liniach 1, 4, 14, 672 , 672N, 673 i 920.
Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie ZTM.
Zarząd Transportu Metropolitalnego zachęca także do skorzystania z oferty Metrobilet. To bilet miesięczny, dostępny w wersji elektronicznej, który upoważnia do podróży zarówno autobusami, trolejbusami oraz tramwajami ZTM, jak i pociągami Kolei Śląskich.
Osoby, które dotychczas podróżowały DK86 pomiędzy Tychami i Katowicami mogą skorzystać m.in. z Pomarańczowego Metrobiletu. Kosztuje on 179 zł (88,50 zł studencki) i umożliwia korzystanie z komunikacji miejskiej ZTM na obszarze całej Metropolii oraz z pociągów Kolei Śląskich m.in. na odcinku kolejowym Tychy Lodowisko – Katowice - mówi Michał Wawrzaszek – rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Innymi biletami upoważniającymi do przejazdów pojazdami ZTM i pociągami Kolei Śląskich na trasie Katowice – Tychy są bilety autobusowo-trolejbusowo-kolejowe z Taryfy Pomarańczowej. W niej dostępne są zarówno bilety jednorazowe, jak i miesięczne oraz honorowane są ulgi ustawowe. Szczegółowe informacje o powyższych ofertach można znaleźć na stronach internetowych ZTM i Kolei Śląskich.
Nowością jest to, że teraz nie tylko bilety z Taryfy Pomarańczowej, ale i Metrobilety upoważniają do bezpłatnego korzystania z parkingów Park and Ride przy stacjach kolejowych Tychy Lodowisko oraz Tychy.
Samorządowcy i organizatorzy transportu w regionie zachęcają do korzystania z połączeń kolejowych oraz zakupu Metrobiletu i Taryfy Pomarańczowej. Przez najbliższe 3 miesiące (tyle ma potrwać naprawa wiaduktu) może to być najszybszy sposób dojazdu do Katowic dla mieszkańców Tychów i okolic.