Od 1 września w polskich szkołach obowiązuje nowy, nieobowiązkowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Ma wspierać uczniów w świadomym dbaniu o zdrowie fizyczne i psychiczne, rozwijać dobre nawyki oraz uczyć odpowiedzialności za siebie i innych. Przedstawiamy informacje o zapisach, prowadzących oraz liczbie godzin zaplanowanych w szkołach.
Czym jest edukacja zdrowotna?
Edukacja zdrowotna łączy wiedzę i praktykę. Obejmuje zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne, środowiskowe i cyfrowe. To nie tylko zagadnienia biologiczne, ale też tematy emocji, relacji, dobrostanu, świadomego podejmowania decyzji zdrowotnych, aktywności fizycznej, zdrowego żywienia, profilaktyki uzależnień oraz bezpieczeństwa w internecie. Zajęcia mają formę praktyczną i nastawione są na kształtowanie postaw, nie wyłącznie na teorię.
Jak to wygląda w Tychach? Dane z Miejskiego Centrum Oświaty
W tyskich szkołach podstawowych zajęcia prowadzone są w klasach IV–VIII w wymiarze 1 godziny tygodniowo (w VIII klasie – tylko w pierwszym semestrze). W szkołach ponadpodstawowych edukacja zdrowotna realizowana jest w klasach I–III: 1 godzina tygodniowo przez dwa lata.
- szkoły podstawowe: z przedmiotu wypisano 3488 uczniów, co stanowi 55% wszystkich uprawnionych,
- szkoły ponadpodstawowe: zrezygnowało 3184 uczniów, czyli 94% uprawnionych.
Obraz jest zróżnicowany: są klasy w szkołach podstawowych, w których wszyscy uczniowie nie uczęszczają na edukację zdrowotną, ale jest też szkoła, gdzie w klasie VI zapisanych jest 95% (18 z 19 uczniów). W gronie szkół ponadpodstawowych znajduje się placówka, w której nikt nie wybrał tego przedmiotu.
Zajęcia edukacji zdrowotnej w Tychach prowadzi 81 nauczycieli. W roku szkolnym 2025/2026 w arkuszach organizacyjnych szkół zaplanowano łącznie 274 godziny lekcyjne poświęcone temu przedmiotowi.
Co dalej? Spokojny start i perspektywa zmian
Choć zainteresowanie na początku jest ograniczone, warto pamiętać, że to przedmiot nowy i dobrowolny. Wraz z upowszechnianiem materiałów dydaktycznych, wymianą doświadczeń między szkołami i rodzicami oraz oswajaniem formuły zajęć, udział uczniów może rosnąć. Cel pozostaje niezmienny: rzetelna, spokojna edukacja o zdrowiu, stawiająca na praktyczne umiejętności, empatię i dobrostan młodych ludzi.