W dobie pandemii szczególnie na znaczeniu zyskały wszelkie usługi internetowe. Zachowując dystans społeczny i ograniczający międzyludzkie kontakty warto pamiętać o e-usługach, dzięki którym część ważnych dla nas spraw możemy załatwić bez wychodzenia z domu.
Profil Zaufany
Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości w elektronicznych systemach administracji publicznej. Dzięki niemu możesz wiele spraw załatwić online.
Profil zaufany możesz potwierdzić na kilka sposobów:
- przez bankowość elektroniczną (usługa dostępna w wybranych bankach po zalogowaniu się do konta bankowego – lista banków dostępna w poniższym linku),
- osobiście w Punkcie potwierdzania profili zaufanych (w Tychach punkty te dostępne są w: Urzędzie Miasta, Urzędzie Skarbowym i w ZUSie),
- w serwisie Envelo (konieczne założenie konta na platformie Envelo i potwierdzenie go w placówce Poczty Polskiej),
- za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC,
- poprzez rozmowę wideo z urzędnikiem z Ministerstwa Cyfryzacji (tymczasowy profil zaufany).
Szczegółowe informacje dostępne na rządowej stronie internetowej.
System Dokumenty Zastrzeżone
Zgubiłaś/eś dokument lub został on skradziony? Zgłoś go do systemu Dokumenty Zastrzeżone!
System Dokumenty Zastrzeżone chroni przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości. Jest prowadzony przez banki. Nie musisz posiadać konta w banku, aby zastrzec zagubiony lub skradziony dokument.
Lista dokumentów, które możesz zastrzec w banku:
- dowód osobisty,
- paszport,
- prawo jazdy,
- książeczka żeglarska,
- książeczka wojskowa,
- karta pobytu,
- karty płatnicze,
- dowód rejestracyjny.
Szczegółowe informacje oraz lista banków zastrzegających dokumenty od wszystkich osób, dostępne pod linkiem: https://dokumentyzastrzezone.pl/
mTożsamość
mTożsamość to aplikacja na smartfona, dzięki której możesz okazać swoją tożsamość wszędzie tam, gdzie nie jest wymagany dowód osobisty czy paszport. Usługa mTożsamość nie zastępuje dowodu osobistego.
Gdzie można zastosować mTożsamość? – m.in. przy odbieraniu przesyłek poleconych na poczcie, przy zakładaniu kart lojalnościowych, przy rejestracji w ramach usług takich jak siłownie, sklepy, usługi medyczne, usługi hotelarskie.
NIE MOŻESZ korzystać z mTożsamości, jeśli Twój zwykły dowód jest nieważny — na przykład został zastrzeżony z powodu kradzieży.
Aby aktywować mTożsamość, potrzebujesz profilu zaufanego.
Szczegółowe informacje dostępne są na rządowej stronie internetowej.
Rejestr Danych Kontaktowych (RDK)
Chcesz otrzymywać informacje o:
- kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego,
- dokumentach gotowych do odbioru,
- rozpatrzeniu złożonych wniosków o świadczenie 500+.
- zgłoś swoje dane osobowe do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK).
Są różne możliwości zgłoszenia danych do RDK:
- dostępna jest usługa online - wejdź na stronę obywatel.gov.pl w zakładkę Dokumenty i dane osobowe, a następnie kliknij Rejestr Danych Kontaktowych – Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (wymagany profil zaufany lub e-dowód);
- możesz zgłosić dane przy okazji złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego;
- możesz złożyć wniosek o przekazanie danych do RDK lub ich aktualizację czy usunięcie, w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Tychy - stanowiska 6, 7 i 8.
Szczegółowe informacje dotyczące RDK dostępne są na rządowej stronie internetowej.
eUrząd – tyski portal informacyjno-płatniczy
Chcesz mieć dostęp do informacji o swoich zobowiązaniach podatkowych i opłatach oraz informacji o stanie swoich spraw prowadzonych w Urzędzie Miasta Tychy?
Aktywuj konto na portalu "eUrząd – tyski portal informacyjno-płatniczy".
Możesz to zrobić elektronicznie poprzez platformę ePUAP (wymagany profil zaufany lub e-dowód) lub osobiście w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Tychy na stanowisku nr 8.
Szczegółowe informacje oraz Regulamin na stronie eUrząd.