Tychy - portal miejski mojeTychy.pl

Wiadomości z Tych

Znaczenie kompetencji miękkich w rekrutacji

  • Dodano: 2018-08-09 13:30

Jeszcze do niedawna w procesie rekrutacji liczyły się tylko, tak zwane, kompetencje twarde. Kompetencje miękkie, choć nadal traktowane po macoszemu, skupiają na sobie coraz więcej uwagi pracodawców.

Czym są?

Jak nazwa wskazuje, kompetencje miękkie są całkowitym przeciwieństwem kompetencji twardych. W skład twardych wchodzi specjalistyczna wiedza zawodowa, jak na przykład obsługa programu do obróbki zdjęć. Do miękkich zalicza się: umiejętność samomotywacji i samoorganizacji, sprawne funkcjonowanie w grupie, rozwinięte zdolności komunikacyjne, odnajdywanie się w nowych sytuacjach, radzenie sobie ze stresem, nastawienie na potrzeby klienta i empatia, a także wiele innych. Jak widać, lista jest zbyt długa i ważna, by patrzeć na nią z przymrużeniem oka podczas zatrudniania nowego pracownika. Co więcej – wymienione cechy pełnią istotną rolę zarówno u zatrudnionego, jak i zatrudniającego.

Dlaczego są tak ważne przy szukaniu pracy?

Wyobraź sobie firmę o świetnym technicznym wyposażeniu, wspaniałej, wykwalifikowanej kadrze i poważanym, wysoko usytuowanym szefie. Zwizualizuj prosperowanie tej firmy, w której nikt nie potrafi się ze sobą komunikować, pracownicy nie słuchają siebie nawzajem, nie są otwarci na potrzeby drugiego człowieka i mają problemy z organizacją czasu. Taki eksperyment nie może się udać. Dlatego kompetencje miękkie są tak ważne i nie da się ich zastąpić żadną sumą.

Są wrodzone czy nabyte?

Niektórzy z nas są bardziej wrażliwi, posiadają większą inteligencję emocjonalną, a dla niektórych ten temat wydaje się być obcy. Jedni wykazują zadziwiającą kreatywność, drudzy z kolei nie radzą sobie w twórczych zleceniach. Pomimo wrodzonych dyspozycji, które ukształtowały Twoje funkcjonowanie w społeczeństwie, nadal wiele zależy od Ciebie. Najprostszą metodą na trening kompetencji miękkich jest imitacja rozmów biznesowych. O pomoc w przeprowadzeniu takiej scenki poproś kogoś bliskiego. Niezwykle ważna podczas ćwiczeń, jest informacja zwrotna. Dobrze, by osoba asystująca znała się na rzeczy. Ponadto w księgarniach znajdziesz wiele pozycji wydawniczych, które sprawdzą się w rozwiązaniu Twojego problemu. Skuteczni również mogą być, popularni ostatnio, trenerzy personalni.

Nie chwal się bezpodstawnie

Kreatywność, dobra organizacja czasu czy umiejętność pracy w grupie to najczęściej występujące określenia, którymi kandydaci na stanowiska chętnie szafują. Tak, jak niedozwolone jest zawyżenie poziomu języka obcego, którym władamy, czy kłamanie w przypadku doświadczenia zawodowego, tak samo nie powinieneś mijać się z prawdą jeśli chodzi o kompetencje miękkie. Bystry rekruter zauważy, że przejawiasz skłonności bardziej introwertyczne, niż ekstrawertyczne. W trakcie poszukiwania posady, grunt to prawdomówność i autentyczność. Mówienie jedynie rzetelnych informacji wyeliminuje niewybaczalną wpadkę podczas ważnych chwil rekrutacyjnych, czy pierwszych dni próbnych. 

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.

Drogi Użytkowniku!

Dokładamy wszelkich starań by korzystanie z naszego serwisu było dla Ciebie komfortowe.

Dlatego staramy się dopasować dostępne w nim treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies oraz przetwarzaniu przez administratora danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych.

Przez dalsze korzystanie, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, z naszego serwisu wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.

Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić w przeglądarce ustawienia dotyczące plików cookies, a także uzyskać dodatkowe informacje o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach z naszej Polityki Prywatności.

Przejdź do serwisu