W niedzielę 25 lutego, w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii uruchomiony zostanie, największy w kraju i trzeci w Europie, system miejskich wypożyczalni rowerów, a 16 lutego, tyscy urzędnicy mieli okazję wypróbować jego działanie. Testowano nie tylko same rowery i stacje, ale również aplikację, niezbędną do wypożyczania jednośladów. Metrorower zastąpi dotychczasowy system roweru miejskiego.
25 lutego system ruszy w 8 miastach. Metrorowerem będzie można bez problemu poruszać się po wszystkich miastach GZM, nie zwracając uwagi na granice. W sumie system roweru metropolitalnego obejmie 31 gmin GZM, z imponującą liczbą 7000 rowerów do wypożyczenia.
- Wprowadzenie Metroroweru podzielone zostało na 3 fazy. W Tychach, w pierwszym etapie, podobnie jak w ubiegłych latach, do dyspozycji mieszkańców będzie 7 stacji: Jaśkowicka, Plac Baczyńskiego, Hale Targowe, Paprocany, Skrzyżowanie Niepodległości/Grota Roweckiego, Dworzec PKP i Lodowisko, oraz 60 rowerów – wymienia Katarzyna Kajstura – kierownik Działu Organizacyjnego w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.
Jeszcze w tym roku uruchomiona zostanie druga faza, która zakłada montaż kolejnych 26 stacji, co oznacza, że w przestrzeni miejskiej pojawią się 284 rowery. Docelowo zaś, po zrealizowaniu ostatniego - trzeciego etapu projektu, w Tychach dostępnych będzie prawie 500 rowerów, które będzie można wypożyczać z 53 stacji.
Jak wypożyczyć?
Aby wypożyczyć rower, należy pobrać dedykowaną aplikację i założyć konto. Pierwsze 30 minut korzystania z roweru kosztować ma 1 zł w cenniku standardowym. W abonamencie zaś użytkownicy otrzymają 60 minut darmowych dziennie.
Szczegółowe informacje oraz cennik dostępne są na stronie operatora. Już teraz wiadomo też, że pasażerowie korzystający z biletów średnio lub długookresowych będą mogli korzystać z Metroroweru do 60 minut dziennie, bez dodatkowych opłat, co z pewnością ucieszy m.in. osoby korzystające na co dzień z centrów przesiadkowych typu Park&Ride.
Metrorower – rower 4 generacji
Ważna zmiana dotyczyć będzie sposobu wypożyczania i zwracania roweru na stację. Jednoślady wyposażone są w nadajniki GPS, co oznacza, że podczas zwrotu, nie będzie trzeba wpinać rowerów do stojaka. SmartBike 2.0 to model roweru 4 generacji, który jest lżejszy, bardziej zwinny i dynamiczny oraz wygodniejszy niż dotychczasowe rowery. Warto dodać, że Metrorower dostępny będzie cały rok, przy czym w okresie zimowym liczba rowerów zredukowana zostanie o 50%.
Nadal do dyspozycji rowerzystów będą 23 stacje naprawy rowerów - ich montaż rozpocznie się na początku kwietnia.