Muzeum Miejskie w Tychach zostało nominowane do edukacyjnych Oscarów „Słoneczniki 2022” na najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci na Śląsku. Równolegle do nagród jury (statuetka Złotego Słonecznika), zostaną też wręczone Nagrody Rodziców. Teraz wszystko w rękach rodziców, czyli najlepszych ekspertów inicjatyw edukacyjnych, bo to rodzic, jako osoba najbliższa dziecku, najlepiej wie, co dzieci wyniosły z nich wartościowego.
Głosować można do 26 sierpnia 2022 roku na stronie internetowej plebiscytu „Słoneczniki” - TUTAJ.
Muzeum Miejskie nominowane do Słoneczników 2022
Wśród nominowanych inicjatyw znalazły się dwie Muzeum Miejskiego w Tychach: warsztaty plastyczne dla najmłodszych „Papier, zdjęcia, nożyce. Tworzymy kolaż” (w kategorii „sztuki wizualne”) i zwiedzanie Stadionu Miejskiego oraz wystawy stałej Tyskiej Galerii Sportu dla najmłodszych w języku ukraińskim „Sąsiedzi / Сусіди: Poznajmy się na sportowo” (w kategorii „ruch”).
Podczas warsztatów „Papier, zdjęcia, nożyce. Tworzymy kolaż” prowadzonych przez Annę Ryń – studentkę IV roku Realizacji Obrazu Filmowego i Fotografii w Szkole Filmowej im K. Kieślowskiego w Katowicach, w ramach projektu „Nowe miasto. Nowe widzenie” – najmłodsi nauczyli się, czym jest kolaż i spróbowali własnych sił w tej dziedzinie, wykorzystując wiele różnych technik plastycznych. Punktem wyjścia były archiwalne fotografie z kolekcji Muzeum Miejskiego w Tychach. Posłużyły do stworzenia rysunków i kolaży, którymi zamieniliśmy czarno-białą rzeczywistość w kolorowe królestwo dzieci.
Z kolei zwiedzanie Stadionu Miejskiego oraz wystawy stałej Tyskiej Galerii Sportu dla najmłodszych w języku ukraińskim „Sąsiedzi / Сусіди: Poznajmy się na sportowo” to propozycja dla przebywających w Tychach i okolicznych miejscowościach dzieci z Ukrainy. Polskę i Ukrainę łączy sport. Podczas spotkań Piotr Zawadzki i Kamil Hajduk – niestrudzeni popularyzatorzy historii sportu – z nieocenionym wsparciem tłumaczki, Sofiii Moseichuk, opowiadają o sporcie w Polsce oraz w Tychach i sławnych sportowcach, którzy pochodzą z naszego miasta. Chętnie słuchają sportowych zainteresowaniach najmłodszych gości z Ukrainy, ich ulubionych drużynach oraz zawodniczkach i zawodnikach. Ciekawi nas, jakie sporty trenują, jakie lubią oglądać. Podpowiadamy, gdzie w Tychach znajdą miejsca do uprawiania sportu, do spacerów i sportowych zabaw.
Muzeum Miejskie w Tychach jest zeszłorocznym dwukrotnym laureatem plebiscytu – zostało wyróżnione dwoma statuetkami Złotego Słonecznika 2021, biorąc udział w konkursie pierwszy raz. „Dołączając do laureatów edukacyjnych Oscarów, zyskaliśmy znak jakości. Staliśmy się rozpoznawalni jako instytucja kultury, której inicjatywy edukacyjne są atrakcyjne, odpowiadając zarówno na potrzeby opiekunów (bo przyczyniają się do rozwoju młodych adresatów), jak i dzieci (bo angażują je emocjonalnie). To sprawia, że jedni i drudzy chcą do nas powracać” – tak brzmi rekomendacja Muzeum Miejskiego w Tychach, którą można przeczytać w mediach społecznościowych plebiscytu „Słoneczniki”.
Słoneczniki to konkurs na najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci w wieku 0–14 lat, organizowany przez portal CzasDzieci.pl – wieloletniego pośrednika między miejscami edukacji i kultury a rodzicami. W tym roku odbywa się już jego 6. śląska edycja. Jurorzy doceniają i nagradzają organizatorów najlepiej przygotowanych wydarzeń, które w największym stopniu przyczyniają się do rozwoju młodych adresatów, będąc równocześnie najlepszą rozrywką. Kategorie konkursowe: język, logika, sztuki wizualne, muzyka, ruch i przyroda opierają się na koncepcji inteligencji wielorakich opracowanej przez H. Gardnera. W każdej z kategorii liczą się też rozwój inteligencji społecznej i refleksyjnej. Oceniane są również: ogólne podejście prowadzącego do najmłodszych, dostosowanie oferty do potrzeb rozwojowych dziecka oraz atrakcyjność inicjatywy, oceniana w odniesieniu do zaangażowania emocjonalnego dziecka. Jednym z założeń konkursu jest też oddanie głosu rodzicom jako najlepszym ekspertom inicjatyw edukacyjnych – to rodzic, jako osoba najbliższa dziecku, najlepiej wie, co dzieci wyniosły z nich wartościowego. Wyróżnione i nagrodzone inicjatywy zyskują znak jakości, który staje się dla rodziców drogowskazem w cotygodniowych wątpliwościach przy wyborze najlepszej oferty edukacyjno–rozrywkowej.
Nominowane inicjatywy Muzeum Miejskiego w Tychach:
- w kategorii „sztuki wizualne” (myślenie obrazowe, przestrzenne, trójwymiarowe, wrażliwość artystyczna):
- warsztaty plastyczne dla najmłodszych „Papier, zdjęcia, nożyce. Tworzymy kolaż”
Zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku 7–9 lat (klasy I–III), prowadzone przez Annę Ryń – studentkę IV roku Realizacji Obrazu Filmowego i Fotografii w Szkole Filmowej im K. Kieślowskiego w Katowicach, w ramach projektu „Nowe miasto. Nowe widzenie”.
Punktem wyjścia były archiwalne fotografie z kolekcji Muzeum Miejskiego w Tychach. Posłużyły do stworzenia rysunków i kolaży, którymi zamieniliśmy czarno-białą rzeczywistość w kolorowe królestwo dzieci. Najmłodsi nauczyli się, czym jest kolaż i spróbowali własnych sił w tej dziedzinie. Wykorzystali wiele różnych technik plastycznych. Przeprowadzono 8 spotkań warsztatowych, w których wzięły udział 124 osoby.
Warsztaty otworzyły najmłodszym drogę do udziału w projekcie „Nowe miasto. Nowe widzenie” realizowanym od stycznia 2022 roku przez Muzeum Miejskie w Tychach i Szkołę Filmową im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Prace powstałe podczas warsztatów posłużą Annie Ryń do stworzenia własnych kolaży, które zostaną opublikowane w wydawnictwie podsumowującym przedsięwzięcie pod koniec 2022 roku. W ten sposób najmłodsze uczestniczki i uczestnicy warsztatów zostaną współautorkami i współautorami projektu artystycznego realizowanego pod okiem Rafała Milacha, artysty i wykładowcy Filmówki.
Nazwa projektu czerpie z tego momentu w historii miasta, kiedy entuzjaści budowy Tychów – architekci, urbaniści, artyści i sami mieszkańcy – mianem Nowych Tychów określili swoje przyszłe miasto, swój dom. Choć nazewnictwo z lat 50. i 60. XX wieku nie przetrwało, aktualna pozostaje myśl, że w pewnych obszarach miasto zawsze jest nowe. Tej miejskiej żywotności przyglądają się uczestniczki i uczestnicy projektu. Studentki i studenci kierują swoją uwagę w stronę tego, co w mieście nowe i młode, co jednocześnie prowokuje do pytań o trwanie, wzrost, rozkład i upadek. Autorki i autorzy stawiają pytania o to, co codzienne, lecz nie zawsze nazwane. W tej dyskusji nie pomijają najmłodszych mieszkanek i mieszkańców Tychów.