Na stacji kolejowej w Tychach oficjalnie ogłoszono rozpoczęcie prac projektowych dla odcinka Katowice Piotrowice – Tychy. To element dużej inwestycji modernizacyjnej prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe na trasie od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy aż do granicy z Czechami w Zebrzydowicach.
Dla mieszkańców Tychów najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest przebudowa lokalnej stacji kolejowej – długo oczekiwana i odpowiadająca na realne potrzeby podróżnych.
Nowe przejście podziemne, dostępne perony i windy
W ramach inwestycji zaplanowano:
- budowę nowego przejścia pod torami prowadzącego na drugą stronę miasta,
- dostępne perony połączone windami i schodami,
- nowoczesną infrastrukturę stacyjną, dostępną dla osób z ograniczoną mobilnością.
– To inwestycja odpowiadająca na konkretne potrzeby mieszkańców, poprawiająca funkcjonalność całej okolicy – mówił podczas briefingu prezydent Tychów Maciej Gramatyka.
Wiadukty, przejazdy i bezkolizyjne skrzyżowania
W Tychach planowana jest także budowa:
- dwupoziomowego przejazdu w ciągu ul. Mąkołowskiej,
- nowych wiaduktów kolejowych przy ul. Glinczańskiej, Damrota i Browarowej,
- nowych rozwiązań drogowych przy ul. Jeżynowej i Stawowej, które zastąpią obecne skrzyżowania kolizyjne.
Celem tych działań jest zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu – zarówno kolejowego, jak i lokalnego.
Nowe przystanki i szybsze pociągi
Lepszą dostępność zapewnią planowane nowe przystanki:
- Katowice Tunelowa,
- Katowice Niezapominajek,
- Tychy Mąkołowiec.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h, co przełoży się na krótszy czas przejazdu i większą częstotliwość połączeń.
Prace projektowe potrwają do końca 2027 roku. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na lata 2028–2031, po uzyskaniu finansowania.