14 pługo-piaskarek, 17 ciągników z pługami i rozrzutnikiem, 10 dwuosobowych brygad do ręcznego odśnieżania oraz 1480 ton soli drogowej i 1900 ton piasku - tak w skrócie może podsumować to, jak Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach przygotował się do Akcji Zima.
Gotowi na zimę
W tym okresie o bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców miasta dbają także spółdzielnie, instytucje, zakłady pracy czy firmy, bo na nich spoczywa część zimowych zobowiązań dotyczących m.in. odśnieżenia chodników.
Zgodnie z zarządzeniem prezydenta miasta, pracą wszystkich służb odpowiedzialnych za zimowe utrzymanie dróg koordynuje Miejski Ośrodek Dyspozycyjny mieszczący się przy Straży Miejskiej. Wszelkie uwagi można zgłaszać na ogólnodostępne, całodobowe numery telefonów: linia bezpłatna 986 oraz linia płatna: 32/776-39-86.
W Akcję Zima włączają się również inne jednostki i spółki miejskie oraz spółdzielnie mieszkaniowe utrzymujące wewnątrzosiedlowe drogi i chodniki, a także właściciele nieruchomości. Chodzi o sprzątanie błota, śniegu, lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, a także m.in. o bieżące usuwanie sopli lodu i nawisów śnieżnych.
Jedną z jednostek realizujących Akcje Zima w Tychach jest Miejski Zarząd Ulic i Mostów, który odpowiada za utrzymanie chodników i dróg publicznych w mieście.
- W Tychach obowiązują trzy standardy odśnieżania dróg – mówi Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. - Pod szczególnym nadzorem znajdują się DK-1 i DK-86 wraz z węzłami. Tu obowiązywać będzie II podwyższony standard, co oznacza, że sprzęt będzie wyjeżdżał na te drogi w pierwszej kolejności. Natomiast DK-44 oraz drogi powiatowe utrzymywane są w II standardzie. Drogi gminne o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym odśnieżane są według III standardu zimowego utrzymania.
Do końca tego roku o tyskie drogi dbać będą - tak jak w ubiegłym sezonie – firmy: Master Odpady i Energia, BIO-EKOS oraz EKO-OGRÓD.
- Cały sprzęt wyposażony jest w GPSy, które lokalizują pojazd na e-mapie i monitorują jego pracę. Dzięki temu w razie potrzeby np. podczas śnieżycy, możemy reagować natychmiast i wysłać pojazdy w odpowiednie miejsce – dodaje dyrektor MZUIM.
Dodatkowo dostęp do obsługi programu GPS został zainstalowany w Ośrodku Dyspozycyjnym przy Straży Miejskiej.
Standard drogi ma znaczenie nie tylko dla kolejności jej odśnieżania. Sól wykorzystywana jest na drogach krajowych i głównych ciągach komunikacyjnych pierwszej kolejności odśnieżania. Mieszankę piaskowo-solną i piasek stosuje się na drogach gminnych w dzielnicach podmiejskich, ciągach pieszych, chodnikach, placach, parkingach.
Łącznie w magazynach wykonawców przygotowano 1480 ton soli drogowej i 1900 ton piasku. Ta ilość jest systematycznie uzupełniana w miarę zużycia.