Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem (w skrócie ITS) to jedna ze sztandarowych inwestycji, jaka prowadzona jest obecnie w Tychach. Aktualnie trwają prace w 7 lokalizacjach, a niebawem ruszą w kolejnych punktach Tychów.
Od poniedziałku - 8 marca - ekipy drogowe rozpoczęły prace na dwóch skrzyżowaniach: ulic Mikołowskiej z Leśną oraz Katowickiej ze Zwierzyniecką. Co ważne, równolegle w ramach ITS prace trwają jeszcze na pięciu innych skrzyżowaniach: Mikołowska/ Dołowa/ Burschego, Mikołowska/ Katowicka, Katowicka/ Sadowa, Kopernika/Żwakowska, Katowicka/Tulipanów.
Na tym nie koniec. W najbliższym czasie do przebudowy przewidziano 10 kolejnych skrzyżowań:
- Sikorskiego/Tołstoja,
- Sikorskiego/Żółkiewskiego,
- Piłsudskiego/Tischnera,
- Niepodleglości/Grota Roweckiego,
- Browarowej/Damrota,
- Bielskiej/Budowlanych/Edukacji,
- Burschego/Andersa/Hlonda,
- Bielskiej/Cienistej/Niepodległości,
- Biejskiej/Czarnieckiego/Cyganerii,
- a także na ul. Sikorskiego w rejonie wjazdu do parku wodnego.
- Dotychczas prace zakończono w 7 lokalizacjach. Na skrzyżowaniach ulic: Katowickiej/ Grabowej/ Jesioniowej, Stoczniowców 70./ Konecznego, Mikołowskiej/ Powstańców, Mikołowskiej z wyjazdem z browaru, Budowlanych/ Begonii, Budowlanych/ Burschego oraz na przejściu dla pieszych Edukacji/ Fitelberga – wylicza Arkadiusz Bąk , z-ca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. - To oznacza, że główny zakres robót jest dopiero przed nami. Kierowców prosimy o ostrożną jazdę, stosowanie się do znaków i jednocześnie przepraszamy za utrudnienia. Pamiętajmy, że z chwilą, gdy inwestycja się zakończy te wszystkie niedogodności zostaną nam zrekompensowane.
Łącznie w ramach ITS Tychy przebudowanych zostanie blisko 40 skrzyżowań w mieście. Co dzięki temu się zmieni?
– Dzięki systemowi komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, a kierowcy mają przemieszczać się po mieście płynniej – wyjaśnia Artur Kruczek , dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. – Przykładowo, inteligentne sterowanie zapobiegać będzie sytuacjom, kiedy kierowcy denerwują się, stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje dane i jeżeli pozostałe wloty będą wolne, zapali się zielone światło.
ITS potrafi też zapewnić zielone światło autobusom i trolejbusom na wybranych skrzyżowaniach, gdy z analizy danych wyniknie, że pojazdom grozi opóźnienie w stosunku do rozkładu jazdy. Dodatkowo ruch komunikacji miejskiej będzie na bieżąco śledzony na e-mapach.
Sercem całego systemu będzie zlokalizowane w pomieszczeniach stadionu miejskiego Centrum Sterowania Ruchem (CSR). Jego budowa już się zakończyła. To tam docelowo będą gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer; gdy np. dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach zmiennej treści, jakie zostaną rozlokowane w wybranych punktach miasta. Za pomocą tych tablic będzie można informować uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach.
Ponadto w ramach systemu na ulicach pojawią się m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach. Możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu.