Dodano:
Czas czytania: 5 min.

Umiejętności miękkie – co to jest?

Wykształcenie i dodatkowe kwalifikacje otwierają drzwi do kariery zawodowej. Bez nich nie ma mowy o tym, by zdobyć wymarzoną pracę. Zwłaszcza, gdy wymaga ona jasno określonych umiejętności zdobytych na kursach, szkoleniach lub na poszczególnych szczeblach edukacji. To kompetencje twarde, potwierdzone dyplomami i certyfikatami, łatwe do zweryfikowania w praktyce. Równie ważne są kompetencje miękkie, czyli cechy charakteru i predyspozycje psychofizyczne.

 

Jakie kompetencje miękkie posiadasz?

Zastanawiając się, czy dana praca będzie dla Ciebie odpowiednia, weź pod uwagę cechy swojego charakteru i predyspozycje potrzebne, by wykonywać dany zawód. O tym, czego będzie oczekiwał od Ciebie przyszły pracodawca, dowiesz się z oferty pracy. Znajdziesz ją np. w serwisie internetowym typu Pracuj.pl.

Do najczęściej poszukiwanych przez pracodawców kompetencji miękkich pracownika należą m.in. komunikatywność, dynamicznie działanie, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, zarządzanie czasem i dobra organizacja pracy oraz odporność na stres. Przypomnij sobie sytuacje, w których skorzystałeś z tych umiejętności lub z którymi nie poradziłeś sobie, bo tych umiejętności nie posiadałeś.

 

Umiejętności miękkie można rozwijać

To, że kompetencje miękkie uwarunkowane są cechami charakteru i indywidualnymi predyspozycjami nie oznacza, że nie można ich rozwijaći doskonalić korzystając z różnego rodzaju kursów i szkoleń. Praca nad własną osobą możliwa jest również w codziennych, pozazawodowych sytuacjach. Można np. zapoznać się z technikami relaksacyjnymi, by opanować sztukę szybkiego i skutecznego radzenia sobie ze stresem lub zdobywaćnowe kontakty towarzyskie, by pracować nad doskonaleniem swoich umiejętności interpersonalnych.

Wiele osób do kompetencji miękkich podchodzi lekceważąco. O ile umiejętności twarde łatwo zweryfikować np. zlecając wykonanie konkretnego zadania lub prosząc o odpowiedni certyfikat, o tyle ewentualny brak kompetencji miękkich wyjdzie na jaw dopiero po pewnym czasie. Jeśli więc w procesie rekrutacji zdarzyło Ci się nieco podkoloryzować swoje cechy i powołać się na umiejętności, których nie posiadasz, postaraj się zdobyć je jak najszybciej. One znacznie ułatwią Ci wykonywanie obowiązków służbowych i odnalezienie się w firmowej codzienności. Bez komunikatywności trudno będzie porozumieć się z zespołem współpracowników, a nieumiejętne planowanie pracy odbije się na efektywności Twoich działań.

Autor / Źródło
Sylwia Machowska / Artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe