Dodano:
Czas czytania: 11 min.

Czysta decyzja – rusza nabór wniosków na wymianę “kopciuchów”

27 kwietnia rusza w Tychach nabór wniosków na wymianę węglowych źródeł ciepła.

Inwestycja planowana jest do współfinansowania ze środków unijnych w ramach projektu grantowego pn. “Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach”. To już kolejny program wymiany starych, źródeł ciepła na nowe, bardziej ekologiczne. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, by z niego skorzystać.

Termin składania wniosków o przyznanie grantu:

  • od 27 kwietnia 2021 r. (od godz. 9.00) do 28 maja 2021 r. (do godz. 23.59)

Termin ogłoszenia listy podstawowej i rezerwowej:

  • do 12 lipca 2021 r.

Planowany termin rozstrzygnięcia konkursu przez Urząd Marszałkowski

  • grudzień 2021 r.

Kwota grantu przeznaczona na dofinansowanie projektu

Nabór wniosków będzie się odbywał w trybie konkursowym. W przypadku dużej ilości wniosków decydująca będzie kolejność zgłoszeń, ażdo wyczerpania kwoty alokacji, wynoszącej: 5 527 000,00 zł.

Kto możne dostać dofinansowanie?

Każdy mieszkaniec, który spełni jednocześnie dwa warunki:

  • posiada i zlikwiduje kocioł węglowy klasy 3 według normy PN-EN 303- 5:2012 lub bezklasowy oraz zastąpi go jednym z poniższych niskoemisyjnych źródeł ciepła:
  1. przyłączeniem budynku do sieci ciepłowniczej,
  2. kotłem gazowym; jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej lub gdy podłączenie do tej sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie,
  3. kotłem na biomasę; jedynie w przypadku braku możliwości podłączeniabudynku do sieci ciepłowniczej i gazowej lub podłączenie do tych sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie.

oraz

  • posiada budynek spełniający zasadę minimalnego standardu efektywności energetycznej –co oznacza, że spełnia jeden z dwóch poniższych punktów:

1. wykonanie przez Grantobiorcę w okresie do 10 lat przed rokiem złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach poddziałania 4.6.1 (tj. 2021), przynajmniej niżej wymienionych prac/przedsięwzięć termomodernizacyjnych w odniesieniu do pomieszczeń mieszkalnych budynku, takich jak: docieplenie stropów, podłóg na gruncie, fundamentów, stropodachów lub dachów oraz modernizacja lub wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków.

2. posiadanie przez Grantobiorcę pierwszego wpisu do dziennika budowy nie wcześniej niż 12 lat przed rokiem złożenia wniosku o dofinansowanie (tj. 2021) w ramach poddziałania 4.6.1

Jakie dokumenty należy złożyć:

1. Wniosek o przyznanie grantu

2. Załączniki do wniosku o przyznanie grantu, tj. :

  • zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do Wniosku o przyznanie grantu),
  • oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o zgodzie na realizację inwestycji (załącznik nr 2 do Wniosku o przyznanie grantu) – jeśli dotyczy,
  • zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub innego dokumentu potwierdzającego klasę źródła ciepła,
  • oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania i zawierania umów, udzielonego przez wszystkich współwłaścicieli budynku w sytuacji powołania pełnomocnika (załącznik nr 3 do Wniosku o przyznanie grantu) – jeśli dotyczy.

Wniosek o przyznanie grantu powinien spełniać następujące kryteria formalne:

  • zawierać wszystkie czytelnie wypełnione pola,
  • być podpisany przez potencjalnego Grantobiorcę lub osobę upoważnioną; Grantodawca dopuszcza podpisanie dokumentów podpisem osobistym, kwalifikowanym lub profilem zaufanym,
  • zawierać wszystkie wymagane załączniki.

Grantobiorca może złożyć jeden wniosek, dotyczący jednego jednorodzinnego budynku mieszkalnego.

Wniosek, który nie spełni kryterium formalnego nie będzie podlegał ocenie.

Jak należy złożyć wniosek:

  1. w wersji elektronicznej, za pomocą specjalnie udostępnionego wzoru wniosku. Data wpływu rejestrowana będzie w momencie przesłania wniosku online. Po złożeniu wniosku online Grantobiorca będzie dodatkowo zobowiązany do dostarczenia podpisanej papierowej wersji wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego lub za pomocą platformy ePUAP (adresy wraz z instrukcją zostaną podane w mailu, który otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online), LUB
  2. w wersji papierowej, w Biurze Obsługi Klienta, w terminie wskazanym poniżej (w harmonogramie przyjmowania papierowej wersji wniosku). Data wpływu rejestrowana będzie w momencie złożenia wniosku w BOK;

Nie ma możliwości złożenia wniosku wyłącznie za pośrednictwem operatora pocztowego (wysłania wniosku pocztą, bez wcześniejszej wysyłki on-line) z uwagi na to, że o zakwalifikowaniu się do programu decyduje kolejność zgłoszeń.

Po złożeniu wniosku nie będzie możliwości zmiany zakresu inwestycji. Zmiana zakresu po złożeniu wniosku lub w trakcie realizacji traktowana będzie jako rezygnacja z uczestnictwa w projekcie.

Harmonogram przyjmowania papierowych wersji wniosku

Sposób potwierdzenia złożenia wniosku:

wnioski papierowe należy złożyć w BOK w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach”. Wniosek powinien zawierać również wszystkie wymagane załączniki.

wnioski elektroniczne złożone w trybie online powinny dodatkowo zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdowała się lista załączników, które należy dołączyć do papierowej wersji wniosku.

Na wysłanie dokumentów mieszkaniec ma 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). Dokumenty należy przesłać w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór „Wymiana węglowych źródeł ciepła szansą na poprawę powietrza w Tychach”– numer wniosku (adres do wysyłki otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online).

Wymagany okres realizacji wszystkich zadań:

Wymagany termin realizacji wszystkich zadań to 30 czerwca 2023 roku. Realizacje zaplanowane we wniosku o przyznanie grantu na rok 2022 będą musiały być bezwzględnie w tym roku wykonane. Podobnie w roku 2023.

Z uwagi na pandemię wirusa SARS-CoV-2, Urząd Miasta zwraca się z prośbą, aby wnioski składne były za pomocą formularza internetowego. Wnioski w formie papierowej w Biurze Obsługi Klienta prosimy składać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.

Wszelkie pytania można kierować telefonicznie 721 747 447 oraz 785 702 804 lub mailowo na adres: [email protected]. W ramach kampanii informacyjnej Urząd Miasta Tychy przygotował także ulotki dla mieszkańców zawierające najważniejsze informacje o programie, plakaty informacyjne oraz artykuły w prasie, a także reklamę mobilną w obrzeżnych dzielnicach miasta.

Lista najczęściej pojawiających się pytań znajdzie się na stronie internetowej.

Przykład poprawnie wypełnionego wniosku został zamieszczony na stronie internetowej.

Załączniki

Autor / Źródło
Karolina Goik / UM Tychy

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe