Wiadomości z Tych

Rok 2022 na tyskich drogach. Sprawdź podsumowanie

  • Dodano: 2023-04-17 07:00, aktualizacja: 2023-04-16 19:40

Raz w roku urzędnicy, wspólnie z policją szczegółowo analizują wszystkie zdarzenia drogowe (kolizje i wypadki) oraz ich przyczyny. Na tej podstawie, inżynierowie ruchu z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów oraz Wydziału Komunikacji w Tychach przygotowują szczegółowy raport bezpieczeństwa. To bogaty materiał, który pozwala zestawić dane i porównać jak na przestrzeni lat zmienił się poziom bezpieczeństwa ruchu w naszym mieście.

Mniej zdarzeń, więcej samochodów

Od blisko 10 lat na tyskich drogach regularnie przybywa samochodów. Jeszcze w 2014 roku, w Tychach zarejestrowanych było około 63 tysiące pojazdów, a w ostatnich dwóch latach liczba ta wzrosła prawie dwukrotnie (111 tyś w roku 2021). W 2022 roku doszło do 1323 zdarzeń drogowych, w tym, do 1284 kolizji i 39 wypadków, w których śmierć poniosła 1 osoba. W porównaniu z 2021 rokiem liczba kolizji zmniejszyła się o ponad 200, natomiast wzrosła liczba wypadków. Należy jednak zwrócić uwagę, że pomimo wzrostu, to druga najmniejsza liczba na przestrzeni ostatnich blisko 20 lat. Mniej odnotowano tylko w roku 2021 (34 wypadki), przy czym skalę tendencji spadkowej najlepiej pokazuje statystyka z roku 2004, gdzie odnotowano aż 224 wypadki.

Pieszy – najmniej chroniony uczestnik ruchu

Analiza ma dać odpowiedź, które miejsca są najbardziej niebezpieczne. Badane są czynniki, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo pieszych i kierowców, a w oparciu o te dane podejmowane są decyzje dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach w mieście. W ramach prowadzonych działań, na wybranych przejściach np. budowane są azyle, które skracają pieszym drogę przejścia przez jezdnię. W naszym mieście, takie rozwiązania funkcjonują już w 77 miejscach. W ramach poprawy bezpieczeństwa pieszych, w mieście m.in. działa też 14 tzw. aktywnych przejść, które dzięki odpowiedniemu oznakowaniu i sygnalizacji, dodatkowo mobilizują kierowców do zachowania szczególnej ostrożności przed „pasami”.

- Od lat nasze działania koncentrujemy głównie na pieszych. To oczywiste, że nieustannie rosnąca liczba samochodów może generować większą liczbę zdarzeń również z udziałem tych najmniej chronionych uczestników ruchu. Warto podkreślić, że dzięki podejmowanym działaniom, udało nam się wyeliminować punkty „najbardziej zapalne”, tzn. nie ma w mieście już miejsc szczególnie niebezpiecznych - wskazują na to statystyki zdarzeń właśnie z udziałem pieszych – mówi Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

W 2022 roku doszło do 17 wypadków z udziałem pieszych, to w prawdzie, o siedem więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym, jednak należy podkreślić, że od 2 lat nie odnotowaliśmy w Tychach wypadku z udziałem pieszych, ze skutkiem śmiertelnym. Odnosząc się do liczby zarejestrowanych pojazdów, na uwagę zasługuje fakt, że w 2014 roku, kiedy po Tychach poruszało się około 63 tyś pojazdów doszło do 33 wypadków z udziałem pieszych. Do roku 2022 liczba aut wzrosła niemal dwukrotnie, a liczba wypadków z udziałem najmniej chronionych (w porównaniu do roku 2014) była prawie dwukrotnie niższa.

Rowery, hulajnogi elektryczne i inne urządzenia transportu osobistego (UTO)

Oprócz rowerów, coraz bardziej popularne w przestrzeni miasta stają się hulajnogi elektryczne i inne elektryczne urządzenia transportu osobistego (UTO). Użytkownicy tych pojazdów poruszają się przede wszystkim po ścieżkach rowerowych i chodnikach, w związku z tym rośnie liczba sytuacji zagrażających bezpieczeństwu. W maju 2021 roku Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zareagować na ten fakt i uregulować stan prawny tych urządzeń - weszły w życie nowe przepisy określający ich status prawny.

Dzięki temu rowerzyści, użytkownicy hulajnóg czy UTO mają wyraźnie określone z jakich dróg mogą w danych okolicznościach korzystać i z jaką dopuszczalną prędkością mogą się poruszać.

- W 2022 roku na terenie miasta odnotowano 73 zdarzenia drogowe, w których uczestniczyły osoby poruszające się rowerem lub hulajnogą elektryczną. Na liczbę tych zdarzeń złożyło się 15 wypadków (10 z udziałem rowerzystów, 5 z udziałem hulajnóg) oraz 58 kolizji. Nie odnotowano w tym przypadku ofiar śmiertelnych. Najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem obu środków transportu było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu przez kierujących pojazdami silnikowymi – wymienia Piotr Tarach, kierownik działu inżynierii ruchu w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.

Rosnąca popularność e-hulajnóg determinuje do jeszcze bardziej wnikliwej analizy czynników, które mogą mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa: osób poruszających się na tego typu urządzeniach, kierowców oraz pieszych.

- Wiemy, że każde ograniczenie prędkości, zwężenie jezdni, każdy kolejny azyl, wyniesione przejście dla pieszych, czy próg zwalniający to nie są rozwiązania, które mogą cieszyć kierowców ale dla nas najważniejsze jest ludzkie życie. Statystyki, to rzecz, z którą nie powinniśmy w tej sytuacji dyskutować: na początku tego stulecia w Tychach dochodziło do ponad 200 wypadków drogowych rocznie, w tym do blisko 100 z udziałem pieszych. Dziś na szczęście, właśnie m.in. dzięki wspomnianym działaniom jesteśmy w zupełnie innym miejscu – mówi A.Kruczek – dyrektor MZUiM

Poprawa bezpieczeństwa nieustannym wyzwaniem

W połowie ubiegłego roku zakończyliśmy wdrażanie ITS-u. (Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem). Już dziś widzimy, że bogata funkcjonalność systemu jest i będzie bardzo ważnym ogniwem w kształtowaniu bezpieczeństwa ruch drogowego w mieście. ITS pozwala łatwiej pozyskiwać i skuteczniej oraz szybciej analizować dane. Jednak, zawsze można zrobić więcej, dlatego MZUiM Tychy m.in. na podstawie przeanalizowanych danych nadal będzie podejmował działania, których celem jest wieloaspektowa poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, rowerzystów, użytkowników e-hulajnóg i innych UTO (Urządzeń Transportu Osobistego).

Trwa budowa nowych dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych (obecnie w mieście jest ich ok 72 km), a jeszcze w tym roku oddanych do użytku zostanie kilka kilometrów nowych. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które określają zasady bezpiecznego ruchu rowerowego, w niektórych dzielnicach wprowadzona  została strefa Tempo 30, czyli ograniczenie prędkości, które ma za zadanie uspokoić ruch i umożliwić m.in. rowerzystom bezpieczne poruszanie się po drodze.   

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeTychy.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również