W dniu 06.04.2023 Urząd Transportu Kolejowego opublikował coroczny raport podsumowujący punktualność pociągów z podziałem na sektor przewozów pasażerskich i towarowych.
Punktualność pociągów pasażerskich w 2022 roku
Punktualność pociągów pasażerskich w 2022 r. wyniosła tylko 88,60%. Gdyby porównać te dane do roku 2021, to nastąpił spadek o 1,49 punktu procentowego. Odnosząc te dane do roku 2020 - to już o 6 punktów procentowych mniej. Wspomniane wartości procentowe dotyczą punktualności pociągów na przybyciu do stacji końcowej z opóźnieniem powyżej 5 min 59 s.
UTK zwrócił uwagę na to, że w 2022 r. pobito dwa rekordy: pod względem liczby przewiezionych podróżnych (342 mln osób) oraz zrealizowanej pracy eksploatacyjnej (uruchomiono ponad 1,8 mln pociągów pasażerskich). Kiedy pojawił się kryzys humanitarny wywołany wojną na Ukrainie, na tory wyjechały dodatkowe pociągi międzywojewódzkie.
Jakie były, zdaniem UTK, najważniejsze przyczyny opóźnień pociągów?
- Awaria systemu sterowania ruchem kolejowym, który wywołał paraliż ruchu w Lokalnych Centrach Sterowania (LCS). W dniu 17.03.2023 w ciągu 14 h poważne utrudnienia dotknęły 3 052 pociągów na 820 km linii kolejowych
- Relokacja uchodźców z Ukrainy w głąb Polski, a następnie do innych krajów
- Trudne warunki pogodowe
- Ograniczona przepustowość linii kolejowych
- Awarie taboru
Jak się prezentują Koleje Śląskie na te innych przewoźników?
Spółka awansowała do ścisłej czołówki najpunktualniejszych przewoźników, czego dowodem są poniższe wykresy.
Źródło: Punktualność pociągów pasażerskich w 2021 i 2022 r., UTK