W ubiegłym roku działania edukacyjne Miejski Rzecznik Konsumenta skierował głównie do seniorów, organizując dla nich spotkania w domach i klubach seniora, ale i nietypowych miejscach jak Sklep Społeczny w Tychach. W tym zaproszono do udziału w akcji młodszych konsumentów. W konkursie dla uczniów tyskich podstawówek pod hasłem "Mądre zakupy to moja supermoc". Wzięło w nim udział blisko 30 osób.
Edukacja od najmłodszych lat
- Zorganizowany przez nas konkurs to jeden z elementów kampanii edukacyjnej, która przybrała również formę spotkań z uczniami tyskich szkół, seniorami i cyklu porad z zakresu usług finansowych publikowanych na naszym profilu na FB. Serdecznie zachęcam do zaobserwowania tego profilu, aby być na bieżąco z nowinkami z konsumenckiego świata -mówi Katarzyna Szostak- Zjawiony - Miejski Rzecznik Konsumenta.
Do biura rzecznika wpłynęło niemal 20 prac (niektóre osoby pracowały w zespołach).
- Wybór tych nagrodzonych był bardzo trudny. Jesteśmy pod wrażeniem ogromu pracy, jaką uczestnicy konkursu włożyli w przygotowanie prac plastycznych i ich oryginalnych pomysłów oraz odwagi w nagraniu filmików. Przygotowane prace wymagały nie tylko umiejętności, wyobraźni, poświęcenia wolnego czasu, ale i wiedzy co do praw przysługujących młodym konsumentom – dodaje Katarzyna Szostak- Zjawiony.
Mądre zakupy według młodzieży
Z analizy prac wynik, że dla młodych ludzi mądre zakupy to:
- ograniczenie zakupu produktów typu "fast fashion" (np. z chińskich stron),
- kupowanie produktów u lokalnych dostawców,
- czytanie etykiet produktów spożywczych, sprawdzanie i porównywanie składów,
- ograniczenie zakupu wysoko przetworzonej żywności,
- porównywanie cen produktów w różnych sklepach,
- zabieranie własnych toreb na zakupy,
- wybieranie produktów nietestowanych na zwierzętach,
- kupowanie wyłącznie niezbędnych produktów w celu zaoszczędzenia pieniędzy,
- ograniczenia marnowania żywności.
Nagrody dla najlepszych
Wszyscy nagrodzeni oraz wyróżnieni w kategoriach najlepsza praca plastyczna i najlepszy film otrzymali atrakcyjne nagrody. Wręczyła je 16 maja w tyskim magistracie Aneta Luboń-Stysiak – Sekretarz Miasta Tychy.
Nagrody przyznano w dwóch kategoriach: film oraz praca plastyczna.
W kategorii film zwyciężyli:
- I miejsce: Milena Stachowicz, Natalia Kaczmarczyk i Tymoteusz Żmuda z klasy 8 b Szkoły Podstawowej nr 10,
- II miejsce: Dominika Szlachta z klasy 5 Szkoły Podstawowej nr 23.
W kategorii praca plastyczna najlepsi okazali się:
- I miejsce: Angelika Gał z klasy 7a Szkoły podstawowej nr 10
- II miejsce: Mariia Karmanova z klasy 4a Szkoły Podstawowej nr 13
- III miejsce: Maria Psiuk z klasy 4 Szkoły Podstawowej nr 23
Wyróżnienia w kategorii praca plastyczna otrzymali: Helena Osior z klasy 4 Szkoły Podstawowej nr 23, Hanna Ditmer z klasy 5a Szkoły Podstawowej nr 19, Kinga Erkier z klasy 5 Szkoły Podstawowej nr 23, Michał Szulc z klasy 4b Szkoły Podstawowej nr 13 oraz Hanna Lubowieckiej z klasy 5 Szkoły Podstawowej nr 23.
- Wierzymy, że organizacja tego konkursu przyczyniła się do zwiększenia świadomości co do przysługujących praw, ale i obowiązków jakie spoczywają na kupujących, a dzięki temu nasi młodzi konsumenci będą podejmować wyłącznie przemyślane, świadome i trafione decyzje zakupowe – dodają organizatorki.
Wystawę prac tyskich uczniów można obejrzeć w holu Urzędu Miasta Tychy.