Tychy - portal miejski mojeTychy.pl

Wiadomo┼Ťci z Tych

Znaczenie kompetencji miękkich w rekrutacji

  • Dodano: 2018-08-09 13:30

Jeszcze do niedawna w procesie rekrutacji liczy┼éy si─Ö tylko, tak zwane, kompetencje twarde. Kompetencje mi─Ökkie, cho─ç nadal traktowane po macoszemu, skupiaj─ů na sobie coraz wi─Öcej uwagi pracodawc├│w.

Czym s─ů?

Jak nazwa wskazuje, kompetencje mi─Ökkie s─ů ca┼ékowitym przeciwie┼ästwem kompetencji twardych. W sk┼éad twardych wchodzi specjalistyczna wiedza zawodowa, jak na przyk┼éad obs┼éuga programu do obr├│bki zdj─Ö─ç. Do mi─Ökkich zalicza si─Ö: umiej─Ötno┼Ť─ç samomotywacji i samoorganizacji, sprawne funkcjonowanie w grupie, rozwini─Öte zdolno┼Ťci komunikacyjne, odnajdywanie si─Ö w nowych sytuacjach, radzenie sobie ze stresem, nastawienie na potrzeby klienta i empatia, a tak┼╝e wiele innych. Jak wida─ç, lista jest zbyt d┼éuga i wa┼╝na, by patrze─ç na ni─ů z przymru┼╝eniem oka podczas zatrudniania nowego pracownika. Co wi─Öcej – wymienione cechy pe┼éni─ů istotn─ů rol─Ö zar├│wno u zatrudnionego, jak i zatrudniaj─ůcego.

Dlaczego s─ů tak wa┼╝ne przy szukaniu pracy?

Wyobra┼║ sobie firm─Ö o ┼Ťwietnym technicznym wyposa┼╝eniu, wspania┼éej, wykwalifikowanej kadrze i powa┼╝anym, wysoko usytuowanym szefie. Zwizualizuj prosperowanie tej firmy, w kt├│rej nikt nie potrafi si─Ö ze sob─ů komunikowa─ç, pracownicy nie s┼éuchaj─ů siebie nawzajem, nie s─ů otwarci na potrzeby drugiego cz┼éowieka i maj─ů problemy z organizacj─ů czasu. Taki eksperyment nie mo┼╝e si─Ö uda─ç. Dlatego kompetencje mi─Ökkie s─ů tak wa┼╝ne i nie da si─Ö ich zast─ůpi─ç ┼╝adn─ů sum─ů.

S─ů wrodzone czy nabyte?

Niekt├│rzy z nas s─ů bardziej wra┼╝liwi, posiadaj─ů wi─Öksz─ů inteligencj─Ö emocjonaln─ů, a dla niekt├│rych ten temat wydaje si─Ö by─ç obcy. Jedni wykazuj─ů zadziwiaj─ůc─ů kreatywno┼Ť─ç, drudzy z kolei nie radz─ů sobie w tw├│rczych zleceniach. Pomimo wrodzonych dyspozycji, kt├│re ukszta┼étowa┼éy Twoje funkcjonowanie w spo┼éecze┼ästwie, nadal wiele zale┼╝y od Ciebie. Najprostsz─ů metod─ů na trening kompetencji mi─Ökkich jest imitacja rozm├│w biznesowych. O pomoc w przeprowadzeniu takiej scenki popro┼Ť kogo┼Ť bliskiego. Niezwykle wa┼╝na podczas ─çwicze┼ä, jest informacja zwrotna. Dobrze, by osoba asystuj─ůca zna┼éa si─Ö na rzeczy. Ponadto w ksi─Ögarniach znajdziesz wiele pozycji wydawniczych, kt├│re sprawdz─ů si─Ö w rozwi─ůzaniu Twojego problemu. Skuteczni r├│wnie┼╝ mog─ů by─ç, popularni ostatnio, trenerzy personalni.

Nie chwal si─Ö bezpodstawnie

Kreatywno┼Ť─ç, dobra organizacja czasu czy umiej─Ötno┼Ť─ç pracy w grupie to najcz─Ö┼Ťciej wyst─Öpuj─ůce okre┼Ťlenia, kt├│rymi kandydaci na stanowiska ch─Ötnie szafuj─ů. Tak, jak niedozwolone jest zawy┼╝enie poziomu j─Özyka obcego, kt├│rym w┼éadamy, czy k┼éamanie w przypadku do┼Ťwiadczenia zawodowego, tak samo nie powiniene┼Ť mija─ç si─Ö z prawd─ů je┼Ťli chodzi o kompetencje mi─Ökkie. Bystry rekruter zauwa┼╝y, ┼╝e przejawiasz sk┼éonno┼Ťci bardziej introwertyczne, ni┼╝ ekstrawertyczne. W trakcie poszukiwania posady, grunt to prawdom├│wno┼Ť─ç i autentyczno┼Ť─ç. M├│wienie jedynie rzetelnych informacji wyeliminuje niewybaczaln─ů wpadk─Ö podczas wa┼╝nych chwil rekrutacyjnych, czy pierwszych dni pr├│bnych. 

Nast─Öpna informacja

Dodaj komentarz

Wyra┼╝am zgod─Ö na publikacj─Ö postu w formie komentarza zgodnie z obowi─ůzuj─ůcym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj m├│j adres do newslettera.

Wi─Öcej informacji na temat przys┼éuguj─ůcych Pa┼ästwu praw zawarli┼Ťmy w Polityce Prywatno┼Ťci.